Goede voornemens voor sporten


Met de start van het nieuwe jaar is het weer druk in de sportscholen. Vol goede moed starten mensen met hun voornemens om meer te bewegen. Om er vervolgens na een paar weken gedesillusioneerd achter te komen dat ze dat doel dit jaar wéér niet gaan halen. Waarom kunnen mensen het goede voornemen van meer bewegen niet volhouden en op wat voor manier kunnen we onze hersenen trainen om daar verandering in aan te brengen?

“Ik vind goede voornemens zeker een goed idee, maar ze zijn moeilijk vol te houden”, zegt André Aleman, neuropsycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Dat komt omdat je iets wil gaan doen wat je nog niet deed. Ons leven zit in een stramien van automatisch gedrag. Ik noem het de drie g’s: gewoonte, gemak en genot. Het is lastig om dat stramien te doorbreken.”

90 procent van wat we doen gebeurt eigenlijk onbewust en dat maakt het volgens Monique Schouten, psycholoog en gespecialiseerd in onbewuste drijfveren, lastig om te breken met oude gewoontes. “We hebben zonder het te weten een aantal overtuigingen waar we ons hele leven aan vasthouden. Die overtuigingen bepalen ons leven van geboorte tot dood. Een van die drijfveren is bijvoorbeeld zoveel mogelijk plezier maken, of het maximale presteren. Heel je systeem probeert ervoor te zorgen dat het de kant van je onbewuste drijfveren op gaat.”

Volgens Schouten laat de 10 procent van het bewuste brein mensen zien dat ze te zwaar worden als ze voor de spiegel staan. Ze nemen zich dan voor om te gaan sporten. “Maar je onbewuste brein denkt dan: ja hallo, we blijven wel gewoon doorgaan met wat we gewend zijn te doen.”

https://www.gymplusschotte.be